12012025Mon
Last updateSat, 30 Aug 2025 4pm

PR články

Tri súčasti brzdového systému, ktoré sa opotrebujú najrýchlejšie

0
0
0
s2smodern
powered by social2s
Tri súčasti brzdového systému, ktoré sa opotrebujú najrýchlejšie

Brzdový systém patrí medzi najdôležitejšie súčasti každého automobilu. A nebudeme preháňať ani v prípade, že ho označíme za tú úplne najdôležitejšiu súčasť. Veď len dobre fungujúce brzdy dokážu auto bezpečne zastaviť.

Brzdová kvapalina

Ak chcete mať istotu, že so svojim autom vždy bezpečne zastavíte, treba o brzdový systém dbať. Čo na ňom treba meniť najčastejšie? V prvom rade je to brzdová kvapalina a po nej brzdové platničky a brzdové kotúče.

Poďme postupne. Potrebu kontroly a pravidelnej výmeny brzdovej kvapaliny veľa ľudí zanedbáva. To je však chyba! Brzdová kvapalina časom stráca svoje vlastnosti, čo sa negatívne podpisuje na účinnosti bŕzd. Zvyčajne sa odporúča meniť ju raz za dva roky.

Brzdové platničky

Z dvojice brzdové platničky – brzdové kotúče majú menšiu životnosť platničky. V súvislosti s brzdami tak budú práve tie tými novými autodielmi podľa VIN, ktoré budete kupovať najčastejšie. Životnosť brzdových platničiek závisí od štýlu jazdy a ďalších premenných, ale ich opotrebovanie sa dá pomerne ľahko skontrolovať, napr. pri prezúvaní pneumatík, keď sú kolesá z náprav dole.

Niektoré brzdové platničky zase pri veľkom opotrebovaní vydávajú typický zvuk, ktorý vodičovi signalizuje, že je čas na ich výmenu. A úplne najjednoduchšie to majú tí, ktorých autá sú vybavené kontrolkou signalizujúcou potrebu výmeny brzdových platničiek.

Brzdové kotúče

Do tretice tu máme brzdové kotúče. Tie už majú dlhšiu životnosť, kľudne sa môže stať, že počas životnosti jednej sady kotúčov „spotrebujete“ tri sady platničiek, ale to neznamená, že je rozumne nevenovať kotúčom dostatok pozornosti.

Podobne ako brzdové platničky aj kotúče je dobré vizuálne skontrolovať vždy pri prezúvaní pneumatík. Čo to o ich stave vám však dokáže povedať aj hrdza. Ale pozor, hrdza na brzdových kotúčoch neznamená hneď problém. V skutočnosti je úplne bežná, keďže brzdové kotúče nemajú antikoróznu úpravu.

Väčšinou preto ide len o jemnú povrchovú vrstvu hrdze, ktorej sa brzdové kotúče zbavia počas jazdy, resp. počas brzdenia. Ak však na nich ostáva aj po jazde, ide už o „zažratú“ hrdzu, ktorá značí, že brzdové kotúče je potrebné vymeniť.

Zdroj obrázka: Autor: Valerii Apetroaiei / Stock.adobe.com