Keď sa v súvislosti s technickým stavom vozidla spomína bezpečnosť, väčšinou sa hovorí o brzdovom ústrojenstve. Je to logické, veď bezpečne zastaviť vozidlo, to je predsa úloha bŕzd. Vedeli ste však, že aj stav tlmičov má vplyv na to aká bezpečná je jazda s vašim autom?
Ako sa prejavujú opotrebované tlmiče?
Aj tie najkvalitnejšie tlmiče dostávajú rokmi a najazdenými kilometrami poriadne zabrať. Veď pri jazde sa prakticky „nezastavia“. Ide tak o dlhodobo zaťažovanú súčasť každého automobilu. Aj napriek tomu sa však len zriedkavo stane, že niektorý z tlmičov náhle zlyhá.
Odolnosť tlmičov proti náhlemu „vypovedaniu služby“ má svoje pochopiteľné výhody, ale tento fakt skrýva aj jednu nevýhodu. Keďže svoju účinnosť v drvivej väčšine prípadov strácajú len pozvoľne, majiteľ auta si to len ťažko všimne.
Opotrebované tlmiče však môžu mať výrazne negatívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Zásadne sa totiž predlžuje brzdná dráha vozidla, čo platí obzvlášť na nerovnom povrchu, zhoršuje sa aj správanie auta v zákrutách, či účinnosť bezpečnostných systémov (ABS, ESP, …) Pri jazde na mokrej vozovke sa zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu. A aby toho nebolo málo, jazda s príliš opotrebovanými tlmičmi ďalej zvyšuje opotrebovanie pneumatík a ďalších častí podvozku.
Najlepšia prevencia je pravidelná kontrola
Z vyššie uvedeného vyplýva, že najlepšou prevenciou voči negatívnym následkom príliš opotrebovaných tlmičov je ich pravidelná odborná kontrola. A aj keď také brzdové platničky, či ďalšie súčasti brzdového ústrojenstva si väčšina vodičov necháva kontrolovať pravidelne, s tlmičmi je to v tomto ohľade horšie.
Ak často si teda nechávať tlmiče kontrolovať? Prvá kontrola tlmičov by mala prísť najneskôr po 80 000 najazdených km a následne je potrebné kontrolu tlmičov opakovať, ideálne každých 20 000 km.
Zdroj obrázka: Autor: schankz / Stock.adobe.com